Mustafa Kemâl Paşa’nın Nutku
-----------********-----------
Ölmez bu vatan farz-ı muhâl ölse de hattâ
Çekmez kürrenin sırtı bu tâbût-u cesîmi
------------********----------
Ankara, 1Mart ( Anadolu Ajansı ) – Türkiye Büyük Millet Meclisi bu gün öğleden sonra saat bir buçukda Mustafa Kemâl Paşa Hazretleri’nin riyâsetleri altında üçüncü devre-i ictimâ‘iyyesinin ilk ictimâ‘ını akd etmişdir. Paşa Hazretleri bu münâsebetle iki sa‘at kadar devam eden bir nutk-u iftitâhî ( açılış nutku) îrâd etmişlerdir. Paşa Hazretleri memleketin siyâsât-ı dâhiliyye ve hârîciyyesini ‘arîz ve ‘amîk teşrîh buyurmuş ve geçen sene zarfında meclîsin ve muhtelif devâir-i devletin fa‘âliyeti hakkında îzâhât vermişlerdir. Bu nutuklarına:
Ölmez bu vatan farz-ı muhâl ölse de hattâ
Çekmez kürrenin sırtı bu tâbût-u cesîmi
beytiyle nihâyet vermişdir. ( Sürekli alkışlar )
Sürekli alkışlarla karşılanan nutku müte‘âkkib millet yolunda ahrâr-ı şehâdet eden kahramânlarımızın ervâh-ı mübârekesine bütün ‘azâ tarafından kâimen (ayakta) Fâtiha ithâf edilmiş ve devre-i ictimâ‘iyye bidâyeti münâsebetiyle Rus ve Azerbaycân sefirleri tarafından Büyük Millet Meclîsi’ne gönderilen tebrîknâmeler kırâat olunarak cevâben teşekkürnâme yazılması takarrür etmişdir. Sâmi‘în locasında süferâ, ricâl ve ahâliden bir çok zevât hazır bulunuyorlardı.
(Resim altı): Millet Meclîsi huzûrunda gâyet mühim bir nutk îrâd eden Mustafa Kemâl Paşa Hazretleri
Tercümân-ı Hakîkat Gazetesi’nden
3 Receb 1340 ( Hicrî )
2 Mart 1338 ( Rûmî )
2 Mart 1922 ( Mîlâdî )
vahiy insan şehir revelation ahlâk etik ethica nüzhet yalan estetik metafizik ebrah doğu batı fıtrat creation yaratılış iyilik kötülük dürüstlük eşref-i mahlûkat kişilik asâlet cesâret vefâ sadâkat ihânet yalan immoralist mitoloji belh’um adâl aere perennius antere genetik şuur terbiye muâşeret muâşaka muvâsalat firâk zarâfet letâfet ferâset panteon rolyef fresk heykel portre gravür ideal ülkü ülkücü kerbelâ aşk keşke cennet cehennem araf âdem havva hâbil kâbil elma haz hayâ hicap gurur hürriyet adâlet musâvat agnostic akıl dacret locig analytical antiq aristokrasi kûrûn-i vustâ giyotin hakikat hikmet paradox dialectic tenkit stoa akademia logos logos spermaticos felâsife gelenek hermeneutic semantic hint upanişad mutezile ihvân-ı safa ilk neden iskenderiye okulu medinetü’l fâzıla hürriyet kölelik rönesans ütopya rethoric allah’ın kulu abdullah muhammed kur’ân endülüs ibn-i rüşd aristotales şeyh gâlip farâbi platon sokrat marcus aurelius galile mimar sinan kirkedard farabi ibn-i sina ibn-i hâldun kafka taşköprülüzâde gazâli musa cârullah şemseddin sâmi frasheri bergson enver paşa muhammed ikbal hayyam mehmet âkif yâkup cemil şems ibn-i haldun mevlâna ali şeriâti fuzulî ebu’l âlâ el maarrî ahmet mithat efendi cemil meriç nâmık kemal ahmed hamdi tanpınar kemal tahir yahya kemal cahid zarifoğlu dostoyevski tolstoy knut hamsun nietzsche oğuz atay gogol albert camus descartes herman hesse puşkin halil cibran kaşgarlı mahmut tevfik fikret cenap şehabettin neyzen tevfik motzart bach mahler tarkovski suç ve cezâ anna karenina madonna prag istanbul çocuk kalbi sn. petersburg soljenitsin marks kant heraklit hegel el-hamra endülüs kâmus u türkî redhouse wagner kâmus u okyanus lugat-i fransevî iliria shqip meydan larusse şakâyık-ı nûmâniye mevzuâtü’l ulûm abdülkadir merâgi ıtrî muhammed esed michelangelo van gogh cezanne rembrand monet hoca ali rıza ulysess gaze eleni karaindrou sezen aksu golha farid farjad osman hamdi