CİHÂN EDEBİYATLARINDAN NUMÛNELER:
Danimarka Prensi
HAMLET
İngiliz şâiri “Şekspir” in Dramı
Tercüme ve hülâsa eden
Kâmuran ŞERİF
( MAARİF VEKÂLETİ )
İstanbul - Devlet Matbaası
1927
(1. SAYFA)
CLAUDİUS- KLODİYUS: Danimarka Kralı
HAMLET- HAMLET: Ölen kral Hamlet’in oğlu
POLONİUS-POLONİYUS: Vezir
HORATİO-HORAŞİYO. Hamlet’in arkadaşı
LAERTES-LÂERET: Poloniyus’un oğlu
ROSENERANTZ-ROZENKARANÇ: Nedime
GUİDSTERN-GİLDEŞTEREN: Nedime
OSRİC-OSRİK Nedime
BİR RAHİP
İKİ MEZARCI
FORTENBRAS: Norveç prensi
İngiltere elçileri
CERTRUDE-JERTRUD:Danimarka kraliçesi, Hamlet’in annesi
OPHELYA-OFELYA: Poloniyus’un kızı
“Hamlet’in” babasının ruhu . . İlânihâye
MEVZÛ’UN HÜLÂSASI
(2. SAYFA)
Danimarka kralı Hamlet, kardeşi Klodiyus tarafından uykuda iken zehirlenerek öldürülmüştür. Klodiyus derhal tahta geçer ve yengesi Jertrud’la evlenir.Bir gece ölen kralın ruhu oğlu prens Hamlet’e görünerek kardeşinin yapdığı cinayeti anlatır, intikâmını almasını emr eder. “Hamlet”, amcasını öldürmeğe karar verir. Aynı zamanda duyduğu şiddetli teessürü belli etmemek için kendini deli olmuş gibi gösterir. Klodiyus yeğeninin bu halinden telâşa düşer. “Hamlet”in zayıf iradesi amcasını öldürmesine mâni olur.Nihayet bir gece annesinin odasında iken, perde arkasında kendilerini dinleyen “Poloniyus” ı(u) kral “Klodiyus” zannederek yanlışlıkla öldürür. Kral bu hadise üzerine “Hamlet” i İngiltere’ye gönderir. Bu sırada “Hamlet”i seven, Poloniyus’un kızı “Ofelya” babasının sevgilisi tarafından öldürülmesinden müteessir olarak çıldırır ve intihar eder.. “Hamlet” İngiltere’ye giderken korsanların eline düşer. Biraz sonra Danimarka’ya döner.
O aralık “Poloniyus” un oğlu “Lâert “ , “Hamlet” i bir mübâreze sinde zehirli kılınçla yaralayıp öldürmek üzere kralla söz birliği eder. Mübâreze esnasında kraliçe, “Hamlet” için hazırlanan zehirli içkiyi içip ölür. “Lâert” “Hamlet”i zehirli kılınçla yaralar, fakat bu sırada yanlışlıkla “Hamlet”in eline geçen zehirli kılınçla kendisi de yaralanınca her şeyi i’tirâf eder.
Hamlet ölmeden evvel aynı kılınçla amucasını vurur, babasının intikamını alarak yeminini yerine getirir.
vahiy insan şehir revelation ahlâk etik ethica nüzhet yalan estetik metafizik ebrah doğu batı fıtrat creation yaratılış iyilik kötülük dürüstlük eşref-i mahlûkat kişilik asâlet cesâret vefâ sadâkat ihânet yalan immoralist mitoloji belh’um adâl aere perennius antere genetik şuur terbiye muâşeret muâşaka muvâsalat firâk zarâfet letâfet ferâset panteon rolyef fresk heykel portre gravür ideal ülkü ülkücü kerbelâ aşk keşke cennet cehennem araf âdem havva hâbil kâbil elma haz hayâ hicap gurur hürriyet adâlet musâvat agnostic akıl dacret locig analytical antiq aristokrasi kûrûn-i vustâ giyotin hakikat hikmet paradox dialectic tenkit stoa akademia logos logos spermaticos felâsife gelenek hermeneutic semantic hint upanişad mutezile ihvân-ı safa ilk neden iskenderiye okulu medinetü’l fâzıla hürriyet kölelik rönesans ütopya rethoric allah’ın kulu abdullah muhammed kur’ân endülüs ibn-i rüşd aristotales şeyh gâlip farâbi platon sokrat marcus aurelius galile mimar sinan kirkedard farabi ibn-i sina ibn-i hâldun kafka taşköprülüzâde gazâli musa cârullah şemseddin sâmi frasheri bergson enver paşa muhammed ikbal hayyam mehmet âkif yâkup cemil şems ibn-i haldun mevlâna ali şeriâti fuzulî ebu’l âlâ el maarrî ahmet mithat efendi cemil meriç nâmık kemal ahmed hamdi tanpınar kemal tahir yahya kemal cahid zarifoğlu dostoyevski tolstoy knut hamsun nietzsche oğuz atay gogol albert camus descartes herman hesse puşkin halil cibran kaşgarlı mahmut tevfik fikret cenap şehabettin neyzen tevfik motzart bach mahler tarkovski suç ve cezâ anna karenina madonna prag istanbul çocuk kalbi sn. petersburg soljenitsin marks kant heraklit hegel el-hamra endülüs kâmus u türkî redhouse wagner kâmus u okyanus lugat-i fransevî iliria shqip meydan larusse şakâyık-ı nûmâniye mevzuâtü’l ulûm abdülkadir merâgi ıtrî muhammed esed michelangelo van gogh cezanne rembrand monet hoca ali rıza ulysess gaze eleni karaindrou sezen aksu golha farid farjad osman hamdi