Kardeşlik onu unutturmamaktır
Dünyaya ‘dâvâ adamı’ olarak geldi... Acelesi varmış, o kısacık hayata bir kaç hayat sığdırmak zorundaymış gibi yaşadı... Tertemiz ismini masal kahramanlarına nâzire yaparcasına bırakarak göçtü gitti... Hatırası için hazırlanan kitapta onun için şu ifadeleri kullanmışım: “Cenab-ı Allah eğer insanları camdan yaratmış olsaydı, belki bir çok insanın, hatta dâvâ adamı diye bilinenlerin bile içlerinde barındırdıkları pis ilişkiler, hesaplar, riyakârlıklar dolayısıyla arkalarını göremezdik... Ama o öylesine saf, öylesine temiz, öylesine hesapsız bir iç dünyaya sahipti ki, camdan yaratılmış olsaydı, eminim ardını pırıl pırıl gördürdük...”
Zor yıllardı 80’ler... Milliyetçi hareket yorgun ve ezikti... Lider kadronun tamamına yakını cezaevindeydi... İmkânsızlıklar, yeniden teşkilatlanmanın önündeki engeller, Evren yönetiminin ağır baskısı ve çekine çekine tıklandığında yüze kapanan ’dost’ kapılar vardı... İdeallerden ve yokluklardan başka paylaşılacak hiç bir şey kalmamıştı... 1983’ten itibaren Bizim Ocak dergisi etrafında teşkilatlanmaya başlayan üniversite gençliği, o yorgun hareketin altına omuzunu soktu, körpe ciğerleriyle enerji üfledi, yeniden doğrultmak için heyecan verdi... Her hâliyle ülkücü hareketin kaygılarını kuşanarak Eskişehir’den Ankara’ya gelen bu büyük dâvâ adamı, bu zorlu sürecin en önemli kilometre taşlarındandı... Hiç durmadan koştu, koşturdu, okudu, okuttu, teşkilatlandırdı, sinmiş bedenlere gayret pompaladı... Sürekli tekrarladığı “Yine bir dağ gibi, dev gibi doğrulacağız/ Yeni bir ruh doğacak toprağımızdan/ Dünya bizi yeniden tanıyacak heyecanla/ Burma bıyığımızdan, kalpağımızdan” dörtlüğündeki ruhu giyindi ve ölene kadar çıkarmadı... Onun ülkücü harekete sevdası, diğer insanî ihtiyaçlarına öylesine baskındı ki, bunun karşılılığı olarak yokluk içinde yaşamayı hiç önemsemedi bile... Uğruna ömrünü ipotek ettiği dâvâsının geleceği, şahsının belirsizliklerle dolu bir gün sonrasından çok daha önemliydi... Bu tarzı, paranın hükümranlık ilan ettiği 80’li yıllardan itibaren maalesef bir ‘kusur’gibi durdu.
‘Tatlısu milliyetçileri’ne ve ‘ehlikeyf Müslümanlar’a karşı hiç müsamahası yoktu... Tanıdığım en büyük hatipti... “Unutmamalıyız, biz Türk milletinin, hatta İslâm âleminin son şansıyız. Modern müstemleke görüntüsü veren Türkiye ve İslâm âlemi ülkücü neslin dinamizmine ve fedakârlığına muhtaçtır” diyor, Yahya Kemal’in “Galip et Yarabbi! Çünkü bu son ordusudur İslâm’ın” dizesine göndermede bulunarak, usta mimar titizliğinde yeniden inşâya çıkıyordu... Tıpkı millî mücadeledeki gibi Allah’ın bu orduyu muzaffer kılacağını, imanla beslenen umutların, dua ve aminlerin, çile ve gayretlerin bunun için olduğunu yeni ülkücülere aktarıyordu... O devletçe zayıflığımızı, kendi değerlerimizden uzaklaşmamıza bağlamıştı... Grek-Latin kökenlerde kültür arayanlara karşı öfkeliydi...
Ümitvardı, hep inanç ve azim saldı etrafına... “Bahçesaray’da, Akmescid’de, Urumçi’de, Taşkent’te, Buhara’da, Semerkant’ta, Tebriz’de, Kerkük” te, Musul’da Muazzam-ı Şerif’te, Batı Trakya’da, Dobruca’da, Üsküp’te hürriyetle aşina olacak olan soydaşlarımızın, minareleri yıkılmış camilerde okuyacakları şükür duaları” vardı ve o günleri mutlaka göreceğiz diyordu... Her ânı mücadele, her sözünün finali ’zafer’di onun... O sadece bir ‘ihya’ ve ‘inşa’ ustası değil, vefa, dostluk ve kardeşlik timsaliydi... Tükenmeyen enerji kaynağı, sözü yüreklere işleyen hatip, bir yandan çocuksu kalp sahibi ve diğer yandan teşkilatçılık bilgesiydi... Ülkü Ocakları Genel Başkanlığı’nı bir ‘reislik asabiyye’siyle değil, ‘kardeşlik hukuku’nu ve ‘vefa’yı esas alarak yürüttü... 8 Aralık 1995’te, milletvekili adaylığı sırasında geçirdiği trafik kazası sonucu aramızdan ayrıldığında 36 yaşındaydı... Hâlen yokluğu fazlasıyla hissedilen bu ‘yüreğe batan kalem’, toprağa değil, adeta ülküdaşlarının kalbine defnedildi... Zor yılların ‘hâtıra ortakları’ onu yeniden doğrulmanın burcu olarak, aslı yitip gitmeyeceği bir makama oturttular...
H H H
Bir önceki kurultayda olduğu gibi son büyük kurultayda da Uluğ Bey’den Kâtip Çelebi’ye kadar tarihimizin büyük şahsiyetleri hatibin diliyle salona gelmişti... Sonra milliyetçi hareketin kaybettikleri sıralanmıştı... Mümtaz Turhan’dan Ahmet Kabaklı’ya kadar hepsi oradaydı... İyi ki de varlardı... Ama o yine yoktu... ‘Bilge’ hatip onu yine zikretmemişti... Unutkanlık, ilgisizlik, bilgisizlik veya metni hazırlayanın kusuru, ne denilirse denilsin, bütün hayatını ‘vefa’ üzerine ören büyük ülkü adamı bunu hak etmemişti... Keşke o da o salonda anılsaydı... Keşke şimdiye kadar adı, o dev binadaki herhangi bir salona verilmiş olsaydı... Onun ilahî randevuya koşarcasına aceleyle yaşadığı hayatı kendisi için değil, dâvâsı için yaşadığına şahit olan herkes bunu beklerdi, olmadı... Şüphesiz bu durum ‘unutulan’dan değil, ‘unutan’dan bir şeyler alır götürür... Kardeşleri onu unutmazlar, unutturmazlar... Bugün rahmetle, minnet ve şükranla andığımız Metin Tokdemir’in dediği gibi “Türk’ü tanıyanlar bunu da bilir!..”
vahiy insan şehir revelation ahlâk etik ethica nüzhet yalan estetik metafizik ebrah doğu batı fıtrat creation yaratılış iyilik kötülük dürüstlük eşref-i mahlûkat kişilik asâlet cesâret vefâ sadâkat ihânet yalan immoralist mitoloji belh’um adâl aere perennius antere genetik şuur terbiye muâşeret muâşaka muvâsalat firâk zarâfet letâfet ferâset panteon rolyef fresk heykel portre gravür ideal ülkü ülkücü kerbelâ aşk keşke cennet cehennem araf âdem havva hâbil kâbil elma haz hayâ hicap gurur hürriyet adâlet musâvat agnostic akıl dacret locig analytical antiq aristokrasi kûrûn-i vustâ giyotin hakikat hikmet paradox dialectic tenkit stoa akademia logos logos spermaticos felâsife gelenek hermeneutic semantic hint upanişad mutezile ihvân-ı safa ilk neden iskenderiye okulu medinetü’l fâzıla hürriyet kölelik rönesans ütopya rethoric allah’ın kulu abdullah muhammed kur’ân endülüs ibn-i rüşd aristotales şeyh gâlip farâbi platon sokrat marcus aurelius galile mimar sinan kirkedard farabi ibn-i sina ibn-i hâldun kafka taşköprülüzâde gazâli musa cârullah şemseddin sâmi frasheri bergson enver paşa muhammed ikbal hayyam mehmet âkif yâkup cemil şems ibn-i haldun mevlâna ali şeriâti fuzulî ebu’l âlâ el maarrî ahmet mithat efendi cemil meriç nâmık kemal ahmed hamdi tanpınar kemal tahir yahya kemal cahid zarifoğlu dostoyevski tolstoy knut hamsun nietzsche oğuz atay gogol albert camus descartes herman hesse puşkin halil cibran kaşgarlı mahmut tevfik fikret cenap şehabettin neyzen tevfik motzart bach mahler tarkovski suç ve cezâ anna karenina madonna prag istanbul çocuk kalbi sn. petersburg soljenitsin marks kant heraklit hegel el-hamra endülüs kâmus u türkî redhouse wagner kâmus u okyanus lugat-i fransevî iliria shqip meydan larusse şakâyık-ı nûmâniye mevzuâtü’l ulûm abdülkadir merâgi ıtrî muhammed esed michelangelo van gogh cezanne rembrand monet hoca ali rıza ulysess gaze eleni karaindrou sezen aksu golha farid farjad osman hamdi