Telvin Hüsn-ü Hat Sahaf Şiir
Anasayfa > Servet Avcı > Bu anket neyi anlatıyor?

Bu anket neyi anlatıyor?



Bu âlemde savaş topla tüfekle değil, anketle, bazen kulis diplomasiyle, bazen açıktan beyanat yoluyla yaşanır... Today’s Zaman’da yayımlanan ankete geçmeden önce şu gerçeğin altını çizelim: Mısır’da yaşanan darbe ve ardından yaşanan katliam sonrasında hükûmet pasiflikle suçladığı İslâm İşbirliği Teşkilatı Genel Sekreteri Ekmeleddin İhsanoğlu’na fazlaca yüklendi... Hatta istifa etmediği için İhsanoğlu ‘onursuzluk’la suçlandı... 
Cumhurbaşkanı Gül’ün bu tür olaylarda Başbakan’a oranla daha düşük yoğunluklu açıklamalar yapması, dünyadaki ve Türkiye’deki güç odaklarını ürkütmemeye yönelik politika gütmesi uzun zamandır seziliyordu... Bunu Cumhurbaşkanlığı seçimleriyle de ilişkilendirmek elbette mümkündü... Kendisinin Gezi olaylarında hükûmetin umduğu dozajda tavır koymadığı, bir anlamda yalnız bıraktığı da bir gerçek... Sanki kutuplar arasında ‘mâkul’ü ve ‘itidal’i temsil ederek, gerilimler üstü bir kimlik sergilemeye çalışır hâli vardı... 
Şüphe yok ki, bunu kendisini Cumhurbaşkanlığına taşıyan ‘kardeş’i Erdoğan da fark ediyor... İşte bu çerçevede Ekmeleddin İhsanoğlu’na yönelik tepkilerin aslında kendisini İİT Genel Sekreteri yapılmasında en önemli faktör olan Abdullah Gül’e yönelik ‘adrese teslim’ bir eleştiri olduğunu yakalamak gerekiyor... Açıkçası İhsanoğlu üzerinden Köşk dövülüyor... 
Gelelim Today’s Zaman’daki ankete... Anketler bilimsel çalışmalardır ve gerçeğe yakın sonuçları ortaya çıkarırlar... Fakat bu alan öylesine ‘profesyonelleşmiş’durumda ki, ‘bulunanlar’la ‘açıklananlar’ zaman zaman farklılık taşıyor... Durum tesbitinden ziyade ‘kamuoyu oluşturma ve yönlendirme’ amacı öne çıkıyor... Dolayısıyla bir anket duyduğumuzda sonuçlarından önce, kimin kime yaptırdığı, siyasî amacının ne olabileceği ve ilân zamanlaması çok daha önemli hâle geliyor... 
Söz konusu anketin Today’s Zaman tarafından organize edilip, Metropoll’e yaptırılması bir mesajdır... Önümüzdeki Cumhurbaşkanlığı seçimleriyle ilgili propagandanın bir parçası olması ‘zamanlama’ açısından bir mesajdır... Hükûmetle sürtüşmenin artık gizlenemeyecek boyuta ulaştığı bugünlerde ‘cemaatin eğilimi’ni vurgulama açısından stratejik bir mesajdır...
Doğruluğuna yanlışlığına girmeden rakamlara göz gezdirdiğimizde zaten ‘gerilim’ açıkça ortaya çıkıyor... Geçtiğimiz Haziran’da Pollmark’ın yüzde 51, Andy-Ar’ın ve Anar’ın yüzde 49 dedikleri AKP’nin oy oranının Metropoll anketinde kararsızlar dağıtılmamış durumda yüzde 35’e gerilemiş gösterilmesi önemliydi... Aynı kamuoyu araştırma firmasının son anketinden çıkan ‘ana fikir’e göre, Erdoğan sürekli düşüyor, Gül ise yükseliyor... Siyasetçiler içinde beğenilme oranı en yüksek kişi yüzde 76.5’le Abdullah Gül... Erdoğan ise neredeyse 14 puan geride... Ayrıca ankete katılanların yarısı Erdoğan’ın ‘daha otokrat’tavra büründüğünü söylüyor...
Esas mesaj Cumhurbaşkanlığı konusunda... Ankette Gül ve Erdoğan yarıştırılarak şu sonuç elde ediliyor: İki aday arasında seçim olması durumunda seçmenin yüzde 50.3’ü Gül’ü tercih ederken, Erdoğan ancak yüzde 29.3’te kalıyor... Sadece genel seçmenler değil, AKP’li seçmenler baz alındığında da benzer bir tablo ortaya çıkıyor... Sonuçları yayımlayan ve analiz eden Today’s Zaman buradan hareketle Tayyip Erdoğan’a Cumhurbaşkanlığı’na ‘aday olma, bıçak sırtındasın, kaybedebilirsin’ mesajı gönderiyor... Gül’ün popülaritesinin daha yüksek olduğu, Erdoğan’ın Gül’le bir yarışa girmesi durumunda yenileceği, dolayısıyla riske girmemesi ‘tavsiye’ediliyor... 
Türkiye’de anketçilik ‘bilimsel’ niteliğinden ziyade, ‘siyasî pazarlama’ sektörü... O yüzden yukarıdaki rakamlara da, diğer firmaların rakamlarına da mesafeli yaklaşmak işin doğrusu... Ama işin ciddiye alınması gereken bir tarafı var... O da ciddi bir kapışmanın ayak sesleri duyuluyor... Ve sanki bugünlerde yaşananlar ‘ısınma turları’... 
Kozlar birer birer açılıyor ve ‘koalisyon’u oluşturan iç dinamikler hızla değişiyor...

Yorumlar

Güvenlik Kodu

vahiy  insan  şehir  revelation  ahlâk  etik  ethica  nüzhet yalan estetik  metafizik  ebrah doğu  batı  fıtrat  creation  yaratılış  iyilik  kötülük  dürüstlük  eşref-i mahlûkat  kişilik  asâlet  cesâret  vefâ  sadâkat  ihânet  yalan  immoralist  mitoloji  belh’um adâl  aere perennius  antere  genetik  şuur  terbiye  muâşeret  muâşaka  muvâsalat  firâk  zarâfet  letâfet  ferâset  panteon   rolyef  fresk  heykel  portre  gravür   ideal  ülkü  ülkücü   kerbelâ  aşk keşke  cennet  cehennem  araf  âdem  havva  hâbil  kâbil  elma  haz  hayâ  hicap  gurur  hürriyet  adâlet  musâvat  agnostic  akıl  dacret  locig  analytical  antiq  aristokrasi  kûrûn-i vustâ  giyotin  hakikat  hikmet  paradox  dialectic  tenkit  stoa  akademia  logos  logos spermaticos  felâsife  gelenek  hermeneutic  semantic  hint  upanişad  mutezile  ihvân-ı safa  ilk neden   iskenderiye okulu  medinetü’l fâzıla   hürriyet  kölelik  rönesans  ütopya  rethoric allah’ın kulu abdullah muhammed  kur’ân  endülüs ibn-i rüşd  aristotales  şeyh gâlip  farâbi  platon  sokrat   marcus aurelius  galile  mimar sinan  kirkedard  farabi  ibn-i sina   ibn-i hâldun  kafka  taşköprülüzâde  gazâli  musa cârullah  şemseddin sâmi frasheri  bergson  enver paşa  muhammed ikbal  hayyam  mehmet âkif  yâkup cemil  şems  ibn-i haldun  mevlâna  ali şeriâti  fuzulî  ebu’l âlâ el maarrî  ahmet mithat efendi  cemil meriç  nâmık kemal  ahmed hamdi tanpınar  kemal tahir  yahya kemal  cahid zarifoğlu  dostoyevski  tolstoy  knut hamsun  nietzsche  oğuz atay gogol  albert camus  descartes  herman hesse  puşkin  halil cibran  kaşgarlı mahmut  tevfik fikret  cenap şehabettin  neyzen tevfik  motzart  bach  mahler  tarkovski  suç ve  cezâ   anna karenina  madonna  prag  istanbul  çocuk kalbi  sn. petersburg  soljenitsin  marks  kant  heraklit  hegel  el-hamra  endülüs  kâmus u türkî  redhouse  wagner  kâmus u okyanus  lugat-i fransevî  iliria shqip  meydan larusse  şakâyık-ı nûmâniye  mevzuâtü’l ulûm  abdülkadir merâgi  ıtrî  muhammed esed  michelangelo van gogh  cezanne  rembrand  monet  hoca ali rıza  ulysess gaze  eleni karaindrou  sezen aksu  golha  farid farjad  osman hamdi

Tasarım : ATS